Persberichten

Prijsvergelijk publiceert regelmatig persberichten die je op deze pagina kunt vinden. Daarnaast verschijnen er regelmatig interessante berichten in de pers die wij voor je verzamelen.

Langere bedenktijd bij Thuiswinkel aangesloten webwinkels

Thuiswinkel.org en de Consumentenbond zijn het eens geworden over nieuwe voorwaarden voor webwinkels. Consumenten krijgen meer bedenktijd dan wettelijk verplicht is. Bij de branchevereniging Thuiswinkel.org zijn ruim 900 webwinkels en postorderbedrijven aangesloten.

Consumenten die iets kopen bij een van de aangesloten bedrijven krijgen vanaf 1 januari het recht op een bedenktijd van minimaal 14 dagen. Volgens de wet is een bedenktijd van zeven dagen verplicht. Ook hoeven consumenten niet meer dan 50 procent aan te betalen. De webwinkels gaan prijzen en bedenktijden ook beter communiceren op hun sites.

"Over het algemeen zijn we tevreden over deze nieuwe voorwaarden", zegt woordvoerster Barbara den Uyl van de Consumentenbond. "We zijn vooral blij met de verdubbeling van de bedenktijd. Dat webwinkels geen 100 procent vooruitbetaling meer mogen vragen, stond op zich al in de wet, maar dat is met deze voorwaarden nog eens vastgelegd."

Thuiswinkel.org werkt volgens haar nog aan een garantiefonds voor consumenten die de dupe worden van webwinkels die na hun bestelling failliet gaan. Dat fonds is nog geen onderdeel van de overeenkomst met de Bond. Op Prijsvergelijk wordt bij iedere webshop aangegeven of deze lid is van de Thuiswinkel organisatie.

Webwinkels laten kansen liggen op vergelijkingssites

Webwinkels benutten vergelijkingssites onvoldoende, betoogt Scot Wingo. De CEO van ChannelAdvisor vindt dat retailers te veel kansen laten liggen op het gebied van vergelijkingssites.

Veel consumenten maken gebruik van vergelijkingssites. Toch doen retailers weinig aan marketing op dit gebied. Dat is een gemiste kans volgens Wingo. ‘Je kunt als bedrijf de vindbaarheid van producten relatief makkelijk verbeteren. Controleer bijvoorbeeld of je producten in de goede categorie zijn ingedeeld.’ Hij noemt als voorbeeld mp3-spelers. ‘Vijf jaar geleden was het logisch dat je ze in de categorie walkmans plaatste. Maar tegenwoordig heeft diezelfde site een speciale mp3-sectie.’

Vergelijkingssites bieden ook steeds meer advertentiemogelijkheden, zoals het Cost-per-click-systeem. Daarbij betaal je alleen wanneer iemand daadwerkelijk op de pagina terecht komt. Bij sommige sites kun je er voor zorgen dat je - in eerste instantie - een hoge positie hebt in een productcategorie. Die hoge positie verdwijnt wel als de klant de producten op bijvoorbeeld prijs sorteert.
Bron: internetretailer.com

Prijsvergelijk.nl introduceert video reviews

Vergelijkingssite Prijsvergelijk.nl voegt een nieuwe dimensie toe aan haar succesvolle internetsite. Naast gebruikerservaringen is het vanaf heden mogelijk video reviews te plaatsen bij de producten op Prijsvergelijk.

"Een beoordeling van een andere gebruiker geeft een goede indruk van een product. Maar wat is er duidelijker dan een video van het product waarop je kunt zien hoe het eruit ziet? Hoe het werkt, en hoe anderen er over denken?". In de nieuwe versie van Prijsvergelijk is het mogelijk voor gebruikers om hun mening over producten in video te geven. Andere consumenten kunnen dit via de site bekijken, en zo een compleet beeld van een product krijgen.

Prijsvergelijk is één van de eerste grote vergelijkingssites die het gebruik van video integreert. Dit biedt de consument de mogelijkheid om een aankoopbeslissing op meer dan alleen de prijs te baseren. Uniek is dat het plaatsen van video reviews ook mogelijk is via de populaire sites YouTube en Google Video. Hiermee maakt Prijsvergelijk het toevoegen van video`s nog laagdrempeliger.

Om het gebruik te stimuleren geeft Prijsvergelijk iedere maand twee iPod`s weg aan gebruikers van deze nieuwe dienst. Sites als Prijsvergelijk bieden de consument helderheid, voordeel en gemak bij het online winkelen. Met de nieuwe versie van Prijsvergelijk bouwt adResult haar positie op de markt voor vergelijkingssites verder uit. 
24 januari 2007

Online prijsvergelijking populair

Ruim 60 procent van de Nederlandse internetters zoekt online de goedkoopste. Dat zegt het onderzoeksbureau Trendbox in Amsterdam in een persbericht, naar aanleiding van haar jaarlijkse onderzoek naar internetgebruik, dat al sinds 1995 loopt. "Dit gegeven is voor het eerst meegenomen in ons onderzoek, dus hebben we geen vergelijkingsmateriaal van vorige jaren. Maar het cijfer is hoog, wat het zuinige karakter van het Nederlandse volk weerspiegelt. We willen eerst zeker weten dat we niets teveel betalen", zegt onderzoeker André Slager van Trendbox.

Het onderzoeksbureau onderzocht niet langer de penetratie van breedband, het aantal keren dat mensen online gaan en de tijdsduur. "Die gegevens keren al zo vaak terug in onderzoeken. Breedband is de trend, dat is duidelijk. Wij kijken nu welke specifieke gevolgen dit heeft voor het gebruik", aldus Slager. In commercieel gebruik is er een logische volgorde: kijken, kopen, betalen. Dat trio keert terug in de onderzoeksresultaten van Trendbox. Bestellen en kopen van producten via het net bekoort nu 52 procent van de Nederlandse internetters.

De groei is snel, want in 2005 lag dat percentage nog op 44 procent en drie jaar geleden, in 2003 op 25 procent. Jongeren maakten een inhaalslag met e-commerce; in de groep 16-24 jaar steeg het percentage kopers van 39 naar 52 procent. Bovengemiddelde kooplust op internet vertonen de druk-druk-druk generaties (25-49 jaar) van wie 60 procent achter de pc bestelt. Ouderen blijven achter: van de 65-plussers online hanteert 23 procent de virtuele boodschappentas. In 2005 gaf 63 procent van de Nederlandse internetters aan het medium te gebruiken om online te bankieren. In 2006 is dat opgelopen tot 71 procent. Onder jongeren tot 25 jaar is de sterkste groei in virtueel rekeningbeheer waarneembaar: van 49 naar 74 procent. 
Bron: Trendbox

Keurmerk vergelijkingssites

Het ministerie van Economische Zaken komt met een kwaliteitskeurmerk voor vergelijkingssites. Dat heeft secretaris-generaal Jan Willem Oosterwijk donderdag gezegd tijdens een congres over het keuzegedrag van consumenten. Het ministerie wil dat de consument beter zicht krijgt op de kwaliteit van nieuwe diensten. Ook aanbieders van telefoon via internet moeten meer inzicht geven in de kwaliteit van hun diensten. Hiervoor zal bestaande regelgeving worden veranderd. EZ maakt haast met het versterken van de klantenpositie.

Op 1 januari 2007 wordt de Consumenten Autoriteit operationeel. Dat is de nieuwe toezichthouder die namens het departement gaat optreden wanneer consumentenbelangen in het geding zijn, bijvoorbeeld bij misleidende reclame of agressieve verkooppraktijken. De toezichthouder kan boetes uitdelen of versnelde juridische procedures beginnen. `Een sterke positie van de consument is een integraal onderdeel van het beleid voor een vrije markt. De markt functioneert niet goed als de consument niet goed is geïnformeerd en nergens met zijn klachten terechtkan`, aldus Oosterwijk. Daarnaast is het ministerie bezig om marktbeperkende contracten aan te pakken. Bij energiecontracten voor onbepaalde duur is de opzegtermijn onlangs teruggebracht tot een maand. Volgend jaar komen er in de telecommarkt maximale opzegtermijnen van vier weken voor contracten die stilzwijgend zijn verlengd. 
Bron: Het Financiële Dagblad 14-4-2006

Gebruikers vergelijkingssites tevreden

Meer dan drie kwart (77%) van de gebruikers van vergelijkingssites lukt het meestal om de prijzen te vergelijken van het product waar men interesse in heeft. Toch geeft een kwart (23%) aan dat dit soms ook niet lukt. In dergelijke gevallen verlaat een derde van de bezoekers (32%) de vergelijkingssite en surft naar een zoekmachine. Dit blijkt uit een recent onderzoek van RM Interactive onder 1.154 Nederlandse internetgebruikers.

Een eerdere editie van het onderzoek is een jaar geleden uitgevoerd. De bekendheid van vergelijkingssites is in het afgelopen aanzienlijk toegenomen: momenteel kent drie kwart van alle internetgebruikers (75%) één of meer vergelijkingssites (2004: 68%). Kieskeurig.nl verstevigt de positie als bekendste vergelijkingssite van Nederland: de helft (51%) van alle Nederlandse internetgebruikers heeft wel eens van de site gehoord (2004: 42%) . Verder is de bekendheid van Kelkoo.nl in het afgelopen jaar opvallend sterk gestegen: van 24% in 2004 naar 38%. De bekendste vergelijkingssites: 1. kieskeurig.nl (51%; 2004: 42%; stijging: +9%) 2. vergelijk.nl (+7%) 2. kelkoo (+12%) 3. elcheapo (0%)

Kieskeurig.nl is wederom de meest gebruikte vergelijkingssite, gevolgd door kelkoo.nl en vergelijk.nl. Uit het onderzoek blijkt verder dat internetgebruikers bij hun keuze voor een vergelijkingssite met name letten op de ergonomie van de site: Redenen om bepaalde vergelijkingssite te gebruiken: 1. duidelijke site 2. overzichtelijke site 3. zoekt binnen Nederlandse winkels 4. makkelijk in gebruik 5. levert beste resultaten Ondanks het succes van Google blijft de bekendheid van vergelijker Froogle onverminderd laag (3%; 2004: 2%). 
Bron: RM Interactive, 6 april 2005

Winkel reviews
Pneus OnlineScore 6Harense SmidScore 10HuskScore 7
Advertentie